fbpx

Wat is Google AdWords en wat kan ik ermee?

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google. Met dit advertentieprogramma is het mogelijk om advertenties, tegen betaling in Google te laten verschijnen. Deze advertenties worden boven de gratis zoekresultaten getoond.

Bovenaan in Google

Adverteren via Google AdWords zorgt ervoor dat uw website of webshop relatief eenvoudig, tegen betaling, bovenaan in Google komt.

Voorbeeld Google AdWords zoekadvertentie:

Google AdWords zoekadvertentie voorbeeld

Zoekwoorden

Kies zorgvuldig de zoekwoorden waarop uw website of webshop gevonden moet worden. Begin met het vaststellen van het belangrijkste zoekwoord. Dat kan heel simpel zijn. Stel u verkoopt  vrachtwagenbanden. Dan is “vrachtwagenbanden” en logisch belangrijk zoekwoord. Bedenk vervolgens een stuk of 10 woordcombinaties. In sommige gevallen is het relevant om uitsluitingszoekwoorden te gebruiken. In dit voorbeeld verkoopt u alleen vrachtwagenbanden en zou “autobanden” een uitsluitingszoekwoord kunnen zijn.

Daarnaast zijn er 5 zoekwoordtypen:

  • Breed‘ is de standaardoptie. Google hanteert dan een zeer ruime interpretatie van het zoekwoord.
  • Aangepast breed‘ met deze optie kan er een + teken voor het zoekwoord worden gezet. Hierdoor heeft u meer controle wanneer uw advertentie getoond wordt.
  • Woordgroep‘ met deze optie kunt u ervoor zorgen dat de advertentie alleen wordt weergegeven bij een bepaalde zoekvolgorde.
  • Exact‘ uw advertentie wordt alleen weergegeven bij het zoeken naar het exacte zoekwoord.
  • Uitsluitingszoekwoorden‘ Met deze zoekwoorden wordt u advertentie nooit weergegeven.

Evalueer regelmatig de zoekwoorden om zo uw advertentiedoelstellingen te realiseren.

Wat kost een Google AdWords campagne?

Dat ligt onder andere aan het aantal zoekwoorden dat u wilt gebruiken en wat de concurrentie van zo’n zoekwoord is. Hoe breder er gezocht wordt, hoe meer kosten dit met zich meebrengt. Maar aan de andere kant vergroot dit ook weer de kans van het aantal klikken naar uw website of webshop en dus ook de kans op omzet of de call to actions die van te voren bedacht is. De kunst is om dit zo goed mogelijk te verdelen. Zo blijven de kosten laag en het aantal klikken hoog.

Meten is weten

Met Google Analytics kunt u uw campagnes perfect meten en op deze manier kunt u de vooraf gestelde doelen goed in de gaten houden en zien of deze ook daadwerkelijk behaald worden.

Kan het mijn business helpen?

EM Hosting & Design kan u hier met haar ervaring van meer dan 15 jaar in ondersteunen. Neemt u contact met ons op voor een gratis intake gesprek of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Comments are closed.